Ne place sa primim feedback constructiv, insa putini sunt cei care invata cum sa ofere acelasi tip de feedback mai departe. Feedback-ul corect intareste relatiile, deoarece criticile constructive pot schimba comportamentul si viata in bine.
Inainte de a oferi un feedback, asigurati-va ca cealalta persoana are suficient timp sa stea de vorba. Este dificil sa transmiteti un mesaj important atunci cand persoana din fata se grabeste sau trebuie sa se concentreze in alta parte. Mai mult decat atat, asigurati-va ca aceasta conversatie se va intampla in privat, deoarece feedback-ul negativ oferit in public poate fi jenant pentru toti cei implicati in conversatie.
Incepeti conversatia creand un sentiment de legatura cu cealalta persoana. Multumiti-i ca si-a facut timp sa stea de vorba si gasiti un motiv pentru care sa-i multumiti. Spuneti-i acelei persoane ce apreciati sau admirati la ea, deoarece initierea unei conversatii intr-o asemenea maniera stabileste tonul pentru o discutie productiva, mai degraba decat pentru una contradictorie.
A formula un feedback nu este complicat, mai ales daca folositi tehnica sandwich, adica o critica negativa prezentata in cadrul unei aprecieri pozitive. Evitati cuvintele „intotdeauna” si „niciodata” pentru ca acestea prezinta niste extreme care nu se potrivesc unui feedback corect. De asemenea, puneti intrebari pentru a afla care ar putea fi adevarata problema si de ce este necesar un feedback negativ.
Inainte de a oferi feedback, reamintiti-va de ce faceti acest lucru.
Scopul este acela de a imbunatati situatia sau performanta persoanei. Nu veti realiza acest lucru printr-o atitudine sau prin cuvinte aspre, critice sau ofensatoare. Probabil veti obtine mai mult atunci cand abordarea va fi una pozitiva si concentrata pe imbunatatire. Asta nu inseamna ca feedback-ul trebuie sa fie intotdeauna pozitiv, dar trebuie sa fie echitabil si echilibrat.
Feedback-ul trebuie oferit la timp, imediat ce simtiti ca persoana trebuie sa corecteze ceva la comportamentul ei sau are nevoie sa fie apreciata. Un feedback oferit prea tarziu poate fi ineficient, la fel si unul oferit in avans.
Mai mult decat orice, feedback-ul este un proces care necesita o atentie constanta. Nu este un eveniment care se intampla o data pe an sau la fiecare trei luni, ci de fiecare data cand este necesar.